Dersin Adı | Sosyal ve Ekonomik Ağlar |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ECON 430 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||||||||
Dersin Koordinatörü | |||||||||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders toplumsal ve ekonomik ağların analizine odaklanacaktır. Dersin alt amaçları öğrencilerin simülasyon sonucu elde edilen veya gerçek hayatta gözlenen ağların özelliklerini öğrenebilmeleri ve çeşitli ağların nasıl oluşabildiğini anlamalarını sağlamaktır. Bu sayede ağların toplumsal ve ekonomik ilişkileri nasıl etkilediğini ve ağ üzerindeki kişisel davranışların makro sonuçlarının nasıl şekilleneceği hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sunmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders bütün hayatımızı sarmış olan toplumsal ve iktisadi ağları konu almaktadır. Örneğin, firmaların sahiplik ağları ve iş bulmak için kullandığımız akraba ve tanıdık ağları kadar arkadaşlık ağları da dersin malzemeleri arasındadır. Merkezilik, yoğunluk ve uzaklık gibi temel ağ ölçütlerinin nasıl hesaplandığı ve ne anlama geldiği tartışılacaktır. Aktörlerin ilişki kurma biçimleri (rastlantısal ya da stratejik) üzerinde durulacaktır. Ağ üzerinden enformasyon, hastalık veya tercihlerin yayılması incelenecektir. Derste PAJEK, Dephi ve igraph gibi ağ analizi yazılımları laboratuar ortamında öğrencilerle birlikte kullanılacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Ağ örnekleri | SEN, bölüm 1 |
2 | Ağ yapıları ve ağ ölçümleri | SEN, bölüm 2 |
3 | Toplumsal ve ekonomik ağların önemi | NCM, bölüm 1 |
4 | Rastsal Ağların oluşumu | SEN, bölüm 3 |
5 | Stratejik ilişkilerle kurulan ağlar | SEN, bölüm 4 |
6 | Ağ içi klikler, topluluklar | NCM, bölüm 3 |
7 | Küçük dünyalar, tercihli eklemlenme | SEN, bölüm 5 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ağ üzerinden dağılım (spread) | SEN, bölüm 6 |
10 | Ağ üzerinde öğrenme | SEN, bölüm 7 |
11 | Ağ üzerinde kollektif davranışlar | SEN, bölüm 8 |
12 | Ağ üzerinde oyunlar | SEN, bölüm 9 |
13 | Ağ üzerinde oyunlar | SEN, bölüm 9 |
14 | Karşılaştırmalı Ağlar: Kararlılık, sağlamlık | NCM, bölüm 5 |
15 | Bireysel kararlar makro sonuçlar | SEN, bölüm 10 |
16 | lginç ağ uygulamaları |
Ders Kitabı | Social and Economic Networks, 2008, Matthew O. Jackson, Princeton University Press. (SEN) |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Networks, Crowds, and Markets: Reasoning about a Highly Connected World. By David Easley and Jon Kleinberg. Cambridge University Press, 2010. Complete preprint on-line at http://www.cs.cornell.edu/home/kleinber/networks-book/, (NCM) |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 4 | 40 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 1 | 25 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 65 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 35 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 1 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 4 | 8 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 178 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İktisat alanına özgü temel kavramların, teorilerin, ilkelerin ve araştırma yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
2 | İktisadi verileri toplar, işler ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırmalar yapmak için uygun matematiksel, ekonometrik, istatistiksel yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini uygular. | X | ||||
3 | İlgili akademik, mesleki, bölgesel ve global ağların içinde yer alır bu ağları etkin olarak kullanır. | X | ||||
4 | Bulunduğu toplumun ihtiyaçları konusunda yeterli sosyal sorumluluk bilincine sahip olur ve gerektiğinde sosyal dinamikleri etkileyebilecek aktiviteler düzenler. | |||||
5 | İhtiyaç duyduğu bilgiye erişmek için eğitim sürecinde edindiği ile kişisel bilgi birikimini sentezler. | X | ||||
6 | Eleştirel ve analitik düşünme becerisi ile kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenme sürecini yönlendirir. | X | ||||
7 | Toplumsal dinamikleri iktisadi süreçlere hem bir girdi hem de sonuç olarak eklemleyebilmek için gerekli becerilere sahiptir. | X | ||||
8 | Üniversitede edindiği birikimini bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir ve toplumun farklı katmanlarına iletir. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
10 | Ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere göre hareket eder. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak ekonomi ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar .("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest